BROWNIES & DOWNIES

Missie: Aansluiting op de arbeidsmarkt voor mensen met verstandelijke of lichamelijke beperking

Brownies & downieS is ontstaan uit idealisme. Het geloof is er dat je mensen in hun kracht moet zetten. Dit is uiteindelijk niet alleen beter voor de mens, maar ook voor het bedrijf. Brownies & downieS geeft mensen met een verstandelijke of lichamelijk beperking aansluiting op de arbeidsmarkt. Aan de ene kant helpt Brownies & downieS deze mensen om zich welkom te voelen en verder te gaan dan hun beperkingen, aan de andere kant zorgen de mensen met een beperking ervoor dat de onderneming onderscheidend is.

Resultaten: Grote groei in aantal vestigingen

Momenteel zijn er ongeveer 50 vestigingen. De vestigingen zijn verdeeld over heel Nederland en sinds begin 2018 zijn er ook vestigingen in België en Kaapstad.

Activiteiten:

Bij Brownies & downieS werken enerzijds medewerkers met een uitdaging. Vaak zijn dit mensen met autisme, syndroom van Down, een lichte verstandelijke beperking, een lichamelijke beperking of herintreders die langdurig werkloos waren. Anderzijds werken er werknemers die deze mensen begeleiden. Zij zijn afkomstig uit de zorg. Zij werken mee in de horeca van de zaak en zijn intensief bezig met de begeleiding van de medewerkers, zodat zij zoveel mogelijk kunnen meedoen in het werk.

Interne organisatie: franchiseconstructie

Brownies & downieS is opgericht door Thijs Swinkels en Teun Horck in 2010. In 2012 is besloten de groei van Brownies & downieS voort te zetten middels een franchiseconstructie.

Samenwerking: hoofdkantoor en franchise ondernemingen

Als franchiser ben je verantwoordelijk voor je eigen zaak, maar het is nadrukkelijk de bedoeling dat er sprake blijft van een uniforme uitstraling. Het hoofdkantoor organiseert de marketing, contracten, subsidies, het contact met UWV en de zorg.

Succesfactoren

  • De medewerkers zijn harde, loyale werkers. Ze zijn dankbaar om te kunnen werken onder goede begeleiding. Zij zorgen voor toegevoegde waarde, omdat ze erg klantgericht zijn. Daardoor zijn er veel vaste gasten.
  • Crowdfunding was essentieel voor het beginsucces van de vestiging. Daarnaast zijn er veel losse/private investeerders en andere bedrijven die Brownies & downieS een warm hart toedragen en daarom willen bijdragen met materiaal of geldinvesteringen.
  • Voor franchiseondernemers: de locatie is een bepalende factor in het succes. Soms betekent dat een hoge huur, maar dat haal je er wel uit.
  • Voor franchiseondernemers: je moet een echte ondernemer zijn om een vestiging te kunnen leiden. Je moet niet alleen verstand hebben van zorg, maar ook van horeca.

Uitdagingen

  • Het genereren van omzet is belangrijk, aangezien er genoeg verkocht moet worden om de hogere kosten van de zorg te kunnen betalen en daarmee de zaak lopend te laten zijn.
  • Veel mensen vinden het initiatief mooi en geloven in het concept, maar tegelijkertijd hebben veel mensen dezelfde hoge verwachtingen die ze bij een andere horecazaak zouden hebben. Die verwachtingen zijn niet altijd waar te maken, omdat de doelgroep iets meer fouten maakt en minder efficiënt is.

Meer weten?

www.browniesanddownies.nl
Contactpersoon: Dave van der Wolk

  

BROWNIES & DOWNIES (WOERDEN)

Kazerne 3
3441 AZ Woerden

woerden@browniesanddownies.nl